Het digitale loket voor klachten en geschillen
Klacht indienen

Wat te doen bij een klacht over de bedrijfsarts?

12 maart 2015

In de Volkskrant van 11 maart 2015 is een artikel opgenomen over de onafhankelijkheid van de bedrijfsarts. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft onlangs kenbaar gemaakt dat een werknemer die twijfelt over het oordeel van een bedrijfsarts voortaan om een second opinion bij een onafhankelijke bedrijfsarts kan vragen. Ook moeten arbodiensten en bedrijfsartsen voor een onafhankelijke klachtregeling zorgen, waar werknemers en werkgever een beroep op kunnen doen.

OVAL, de branchevereniging voor arbodiensten, meldt in de Volkskrant dat het met de onafhankelijkheid van de bedrijfsarts wel goed zit. Slechts 8,5% van de werknemers is ontevreden over de bedrijfsarts. Bovendien heeft iedere gecertificeerde arbodienst een klachtregeling en bestaat er een Geschillencommissie Arbodiensten. Als een werknemer of werkgever een klacht heeft over een bedrijfsarts, dient deze klacht eerst met de bedrijfsarts en daarna met de arbodienst zelf te worden besproken. Als dat geen uitkomst biedt dan kan men zich via Klachtregeling.nl tot de Geschillencommissie wenden. 

Lees hier het volledige artikel uit de Volkskrant van 11 maart 2015.